In 2017 hebben we een cruise gemaakt naar de Noorse Fjorden met MSC Fantasia Zo een cruiseschip is eigenlijk een drijvende stad. Die week in juni waren we met zo een 3600 passagiers en een crew van 1300, samen 4900 opvarenden.
De laatste dag van de cruise waren we een hele dag op zee. Er werd een begeleid scheepsbezoek met gids achter de schermen aangeboden. Zo een rondleiding benedendeks en op de bug is betalend. Ik wilde dat toch wel eens zien. De logistiek bevat veel meer dan alleen maar de bevoorrading van het eten en het drinken maar ook de keukens, de schotelafwas, de wasserijen, de afval machinerie, de watervoorziening, het onderhoud en de herstellingen, kortom al de voorzieningen van een kleine stad.
De kajuiten voor de bemanning bevinden zich benedendeks. De crew beschikt over eigen restaurants, cafetaria, medische post, winkels, een supermarkt, apotheek, en zelfs een bank. Het personeel heeft haar eigen wasserettes, doucheruimtes, ontspanningslokalen, gebedsruimtes en zelfs een zwembad. MSC zorgt ook voor een ziekte- en ongevallenverzekering voor de bemanning. Ze kunnen terecht bij de scheepsdokter en de verpleging. Er wordt gecontroleerd op persoonlijke hygiëne en propere kledij. Conflicten kunnen besproken worden met een vertrouwensman of -vrouw van de ombudsdienst. Etnische wrijvingen, pesten, diefstal, ruzie en geweld, handtastelijkheden en seksuele intimidatie worden niet getolereerd. Bij onmiddellijk ontslag volgt een vliegtuigticket voor gedwongen terugkeer naar huis, betaald met ingehouden loon.
Het management berekent hoeveel voedsel en drank er nodig zal zijn voor een week en stuurt dan 2 of 3 weken vooraf een lijst door aan meer dan 100 leveranciers. Bij de terugkeer in de haven staat er al een eindeloze rij camions klaar om de bestelde goederen te leveren Die stock voor één week cruise is gigantisch.
30,000 eieren
3 ton kaas
6,800 flessen wijn
1,500 fessen champagne en schuimwijn
15,000 kg vlees
8,000 kg kip
5,000 kg vis
De vaten bier en frisdranken vullen een heel magazijn.
De bakkerij verbruikt 12,000 kg bloem per week om dagelijks 1000 broden en 8,000 croissants en koeken te bakken. De keukens draaien continu zowel voor de passagiers als voor de crew. De koele ruimten zijn we vlug doorlopen want daar waar wij niet echt op gekleed.
De schotelafwas verwerkt 10,000 schotels per dag. De voedselresten op de schotels komen terecht in opslagvaten.
De wasserij draait tot 20,000 stuks beddengoed en handdoeken per week. 1,500 uniformen per week worden gereinigd en geperst.
Er is vaneigens een berg afval: 1/3 van het voedsel en drank gaat naar de bioafval container. Dat wordt vermalen tot een natte brei en ‘s nachts geloosd in zee, als voedsel voor de vissen. Papier en plastic worden gescheiden en belanden versnipperd bij het brandbaar afval dat naar de branders gaat. Niet brandbaar afval wordt gesorteerd in containers. Alle vloeibaar afval van de toiletten, douches, wasserijen, schotel-afwas en allerlei machines wordt in een machine ontwaterd en gescheiden in half vaste materie, olie en vuil water. De olie en de brei worden verbrand in de ovens. Het vuil water wordt geloosd in zee.
Er is ongeveer 100,000 liter water nodig per dag. Dat wordt door een enorme machine gedistilleerd uit zeewater tot zoet proper wateren opgeslagen in grote reservoirs. Daarnaast zijn er nog aparte tanks met drinkbaar water die in de havens gevuld worden via grote pijpleidingen aan de kaai.
Het begeleid bezoek aan de beneden dekken was zijn geld waard. We hebben niet alles kunnen bezoeken in twee uur tijd. De ziekenboeg, de operatiezaal en het mortuarium bleven gesloten. Op alle vragen die we stelden hebben we een antwoord gekregen. Het personeel op zo een cruiseboot moet hard en lang werken. Veel van de Filipijnse meisjes blijven twee jaar aan boord en gaan dan naar huis. Ik sprak met een Indiër die al drie jaar aan boord was en nu definitief terug ging gaan naar Indië. Na zo een rondgang achter de schermen heb ik heel veel respect gekregen voor het personeel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten