maandag 10 juli 2017

Cruise Noorse Fjorden en Kopenhagen

Met het schip MSC Fantasia zijn we van 24 juni t/m 1 juli 2017 naar Noorwegen en Denemarken geweest. Het is een hele belevenis, deze eerste cruise. Meer dan 3400 passagiers en 1200 crew, een gigantisch schip. Met zijn lengte van 333 meter (langer dan de Eifeltoren hoog is) en zijn 18 dekken is het een wonder dat je bijna niets voelt van de zeedeining. 12 Bars, 6 restaurants; heel veel shops, een theater met 1600 zetels, een casino, diverse zwembaden en een piazza marktplein. Het is een goed geoliede toeristen machine, alles is uitgepiept en getimed. Deze week is voorbijgevlogen. De dure excursies in Kopenhagen en Noorwegen zijn perfect georkestreerd. Je wordt wel geleefd, alles is gesynchroniseerd om zoveel mogelijk te zien en te doen in die 7 dagen. De heen- en terugreis van Oostende en Kiel met een autocar was voor ons een afknapper en zette wel een domper op deze fantastische cruise.

Ik zet hierbij enkele foto's van onze reis.






























































maandag 30 januari 2017

de stad en de mens

Wie kent de schilderijen van Edward Hopper niet? De NewYorkse kunstschilder die vooral bekend is voor zijn typisch amerikaanse realistische thema's zoals met het schilderij Nighthawks die de isolatie van het individu in een stedelijke omgeving oproept.

Floriane de Lasée heeft de draad van Hopper opgenomen in haar foto's: het individu versus de stad, dezelfde psychologische spanning.  De mens in de stad, samen maar toch alleen
Zij geeft als geen ander de desolate en melancholische relatie tussen mens en stad weer. Prachtige foto's, ga maar eens zo een onderwerp gaan zoeken en dan op het juiste moment vastleggen met je fototoestel. Ik kijk vol bewondering naar haar fotografische kunst. Klik hier om te genieten van haar werk. 

zaterdag 14 januari 2017

Recht uit de doos

In een winkel vol decoratie artikelen viel mijn oog op leuke bordjes met citaten en spreuken. Een van die wijsheden vond ik heel toepasselijk: “Collect Moments not Things”. Fotografie en videografie gaan beiden over het vastleggen van momenten en daarvoor heb je inderdaad een ding voor nodig: een camera. En bij uitbreiding ook een computer en de bijhorende software, maar dat zijn allemaal slechts gereedschappen. Eigenlijk gaat het om het vastleggen en opslaan van momenten en dat is het doel. Zo mooi en zo boeiend mogelijk, en liefst gemakkelijk.      

Ik beken dat het verleidelijk is om gefascineerd te raken door de technische mogelijkheden van die vernuftige apparaten en het manipuleren van de geschoten beelden. Maar daar kun je gelukkig van afkicken. De mantra van “alleen RAW”, “alleen DSLR”, “alleen 4K”, “alleen HDR” en noem maar op wordt in alle foto- en filmtijdschiften voortdurend herhaald. En dan is er de macht van de reclame. Koop een nieuw toestel, schaf  je een nieuw programma aan, hoog tijd voor een nieuwe betalende update, het stopt nooit. Ja, de publiciteit. Geef je geld aan ons en dan wordt je de gelukkige bezitter van weer een nieuw hebbeding. Verleidelijk.


Fotograferen en filmen doe ik liever dan al die beelden te manipuleren op mijn computer met allerlei schuivertjes en knopjes. Liever achter een camera dan achter een computer. Niet dat het gemakkelijk is om meteen goede beelden te schieten met je camera. Vroeger met Ektachrome dia's en Super 8 film kon je niet lukraak opnames maken, toen moest het meteen juist zijn. Tegenwoordig heeft het comfort van de digitale toestellen er toe geleid dat we niet meer zo zorgvuldig zijn. Met beeldbewerkingsprogramma's kleuren, belichting en composities manipuleren vind ik saai. Zo ben ik teruggekeerd naar JPG en fotografeer uiterst zeldzaam nog eens in RAW. Het ontwikkelen van RAW doet me denken aan de enorme rekken vol kruiden en sausen in de supermarkt en dan maar roeren en bakken in de keuken om de juiste smaak te zoeken voor je gerecht. Misschien ben ik te lui of gewoon een slechte kok, maar ik geraak gefrustreerd van al die mogelijkheden van Lightroom en Photoshop en ben tevreden met een JPG. Als je zorgt dat je foto's goed zijn dan volstaat het om slechts af en toe minimale aanpassingen te doen. Een goede JPG spaart veel tijd uit, vind ik. “Right out off the Box” is vaneigens geen dogma. Met RAW zijn de ontwikkelingsmogelijkheden onbetwist veel en veel groter en ik kan me gerust inbeelden dat er fotografen zijn die er echt van genieten om met Photoshop en Lightroom hun foto's te optimaliseren. De japanse techneuten die de microprocessors van de camera's hebben ontwikkeld en de jpeg menu's hebben samengesteld kennen wel hun stiel. De jpegs die zij bakken lust ik wel. Zij maken het mij wel comfortabel en geven me meer tijd om te fotograferen. Want daar gaat fotograferen eigenlijk over: een visueel beeld van een moment. Collect moments, not things,

woensdag 9 november 2016

het haar en de boter

Mijn vriend Michel schenkt mij nog een glas rode wijn uit. We proosten als goede vrienden. Wij zijn al bevriend van in de jaren zeventig, toen dertigers in de fleur van ons leven. Hij is een wijnkenner en de wijn is inderdaad voortreffelijk. Zelfs ik, die er weinig van ken, proef dat dit top is.  "Het gaat niet goed meer tussen mijn vrouw en ik." zucht Michel. Ik kijk hem vragend aan en hij vervolgt "Er zit hier alle dagen een haar in de boter, en het wordt altijd maar slechter en slechter". En na enig aandringen van mij begint hij zijn hart te luchten. Hij vindt haar een dictator die hem altijd beveelt, zij is nooit meer lief tegen hem, zij slapen niet meer samen. Zij verwijt hem dat hij niets doet in het huishouden, dat hij lui geworden is, dat hij alleen maar het geld verbrast dat zij verdient met alle dagen te gaan werken, dat hij een grote egoïst is die alleen maar denkt aan zijn eigen pleziertjes. Ik zie dat Michel diep in de miserie zit, en heb wel medelijden met hem, maar weet niet hoe hem op te peppen. De huwelijksperikelen tussen Michel en zijn Monique zijn geen verrassing voor mij. Vooral mijn eigen vrouw had het al een paar jaar geleden zien aankomen bij een gezamenlijk etentje: die 2 passen echt niet bij elkaar. Toen begon ik het ook te zien dat Michel en Monique steeds meer van elkaar vervreemden. Ooit was het anders.

Michel is van welstellende afkomst, universitair, mooie carrière, man met cultuur, intelligent, en gevoel voor fijne humor. Althans toen we elkaar leerden kennen in de kennissenkringen. We zaten op dezelfde frequentie: reizen, boeken, films, theater, fotografie en lol maken en zo werden we vrienden. Michel had een moeilijk huwelijk en was ongeveer 45 jaar toen hij definitief scheidde van de moeder van zijn drie kinderen. Als nieuwbakken vrijgezel had hij niet te klagen van vrouwelijke aandacht. In het bedrijf waar hij werkte als manager begon hij een passionele verhouding met Monique, een flamboyante 25-jarige receptioniste. Toen hij uiteindelijk trouwde was Michel 50 jaar en zijn vlam was amper 28 jaar. Monique keek op naar die knappe man en naar zijn wereld van cultuur en levensstijl. Hij pronkte met zijn mooie vrouw. Het was een mooi koppel en ze vulden mekaar perfect aan.

Michel ging met 62 op pensioen en Monique werkte verder als receptioniste. Nu is hij nu 75 en zij is 54. Michel is niet langer de energieke man die hij ooit was. Niet dat hij dementeert of zo maar zijn interesses en zijn geheugen zijn afgenomen. Vroeger hield hij van reizen met de auto, nu absoluut niet meer, hij rijdt bijna niet meer, zij is de chauffeur. Hij heeft vliegangst en reizen zegt hem ook niets meer. Michel heeft wel nog altijd een gat in zijn hand en kan het niet laten om de Fnac te verlaten zonder een paar CD's en een stapel boeken. Hij heeft zeker een collectie van duizenden CD's en een bibliotheek vol (meestal ongelezen) boeken. Hij koopt regelmatig de nieuwste smartphones, laptops en electronische gadgets, waar hij dan alle moeite mee heeft om ze goed te gebruiken. Van het huishouden doen heeft hij niet veel kaas geëten. Zijn sociale kennissenkring is praktisch verdwenen door teveel thuis te zitten, vriendschappen moet je onderhouden. Zij geniet nog volop van haar werk als receptioniste en manusje-doet alles in het bedrijf. Monique gaat met vriendinnen graag een terrasje doen of naar een optreden hier en daar. En samen gaan ze met de meiden onder mekaar regelmatig op citytrip, wellicht als loslopend wild kan ik me inbeelden. Michel zit dan thuis naar zijn klassiek muziek te luisteren, want Monique haat ondertussen klassieke muziek en als ze thuis is moet Klara uit en wordt het Q-music. Zij houdt van soaps en luchtige programma's op Een en VTM, hij is een Canvas man en gruwt van moderne popmuziek. Michel is veranderd in een eenzame grumpy old man, zij is een dynamische milf die nog altijd wil gezien worden. Hij heeft haar nodig, denkt hij. Zij heeft geen behoefte aan een oude man die haar vader kon zijn. Ze leven in een compleet andere wereld. Toen hij 50 was en zij 28 was het verschil miniem, maar nu is het hopeloos groot. Ik kan Michel alleen maar een luisterend oor aanbieden en zeggen dat het wel zal goed komen, al vrees ik dat dit huwelijk voorbij is. Wat ben ik blij dat wij ondertussen al meer dan 50 jaar getrouwd zijn.



zaterdag 22 oktober 2016

What a wonderful world

De stem van David Attenborough, de beelden van onze aardbol, en de liriek van de tekst.
Wat een mooie wereld. Wat een voorrecht dat we kunnen genieten van onze zintuigen: ogen, oren, geur, smaak en gevoel om de wereld te ontdekken.
Tijd om te klikken op What a wonderful world

Bohemian Rapsody

Bijna niet te geloven hoe snel de tijd gaat. Freddie Mercury is in 1991 gestorven, en dat is al 25 jaar geleden. Queen blijft voor mij onherroepelijk verbonden met de jaren '80. Rock opera en kitsch maar wat een weelderige en complexe muziek. Queen maakte legendarische opnames en verpakte dat in excentrieke visuele video's. Als ik die clips van de jaren 80 vandaag terug zie besef ik nu pas hoe baanbrekend dat was. Dus boxjes wijd open, scherm full screen, zetel achteruit en geniet voluit. Laat je overdonderen door Freddie Mercury.

vrijdag 30 september 2016

1000 woorden

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Hoewel een klein woordje uitleg bij een foto toch soms nodig is. Zeker bij de foto's van de dag die de twisted sifter bij elkaar sprokkelt. Waar de zifters al die foto's op het internet vinden weet ik niet, maar er zitten inderdaad wel bizarre afbeeldingen bij.
Klik maar hier.

maandag 12 september 2016

beklijvend

Ze noemen dat iconische foto's: de afbeeldingen die zo een impact hebben dat ze in het collectief geheugen blijven kleven. Beklijvende foto's die de wereld hebben veranderd. Voor degenen die kunnen genieten van fotografische beelden deze link naar deze YouTube: klik hier
Een aanrader voor de foto liefhebbers onder ons.

zondag 4 september 2016

Hunkerspoeling

Kramer, Verschueren, Van Dale, Webster, Petit Robert: ik heb iets met woordenboeken. Met woorden vorm je zinnen en dat is taal. En ik hou van taal, gesproken, geschreven, beeldtaal, filmtaal, muziektaal. Soms ontbreken er woorden om een emotie uit te drukken. Vandaar mijn eigen dictionaire van onbenoemde gevoelens. Een woord zoals "hunkerspoeling" dat ik in mijn woordenboek toevoeg om die leemte op te vullen.

Hoe ouder ik word, hoe beter ik vroeger was. Ja, de hunkering naar de volle dagen van de jeugd kleurt de herinnering en zorgt voor een hersenspoeling. Dat besef van inkleuring noem ik hunkerspoeling. De oorzaak is ordinair jeugdsentiment. Nostalgie naar een tijd dat alles nieuw was en we ooit alles eens voor de eerste keer beleefden. Waar is de tijd toen we voor de eerste keer alleen de trein, de tram of de bus namen, de eerste keer als tiener met vrienden op café gingen en als groten vier pintjes bestellen, klinken en opdrinken. Op de kermis met een meisje in de rups en voor de eerste keer borstjes voelde toen de kap naar beneden ging. Met een liefje naar de cinema op de laatste rij tongzoenen. De eerste keer dat ik een dode zag toen Leopold, een 12 jarige klasgenoot, bij hem thuis opgebaard lag ten gevolge van de Aziatische griep. De eerste keer dat de Paladium cinema overschakelde op Cinemascoop en ik met vriendjes Ben-Hur ging zien op groot scherm. En later in 1960 de nouvelle vague met die Franse film Au bout de souffle van Jean-Luc Goddard met Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg. En de impact van de muziek van Bernstein in West Side Story. De ontdekking van de wereld zorgt er voor dat al die jeugdherinneringen steeds mooier en kleurrijker worden. Dat is hunkerspoeling. En dat krijg je als je lang moet nadenken als de vraag gesteld wordt: "wat is laatste keer dat je iets voor het eerst gedaan hebt?".

"Those were the days my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
Those were the days, oh yes those were the days".




 

candy DULFER saxofoon

 zeker al 20 jaar geleden, maar nog altijd een magistraal duo.