vrijdag 23 september 2011

camerawerk in een film

Ik hou van film, de magie van het grote scherm in een donkere cinemazaal, het visueel spectakel vol kleur, beweging en klank.
Mijn HD flat screen TV thuis is vaneigens fantastisch en mij hoor je niet klagen dat er tegenwoordig niets meer op TV is. En jawel, ik kan me thuis ook laten meesleuren door een goede TV reeks. Een goede film in de cinema heeft toch net altijd iets meer, dan dezelfde film thuis in je vertrouwde huiskamer, enfin, dat is toch mijn persoonlijk gevoel.

Een goede film mag me dan al meesleuren in het verhaal van de filmmaker, toch kan ik het niet laten om te kijken hoe de beelden gefilmd zijn, naar het camerawerk, naar het spel van de acteurs, kortom hoe de film ingeblikt is.

Vroeger waren films langzamer met lange statische shots, de grote zware camera's vereisten statieven. Maar langzaam maar zeker werd er dynamischer gefilmd, kranen en dolly's lieten de camera meebewegen, er kwam meer actie in het camerawerk.
Vooral de TV films werden steeds nerveuzer gemonteerd. Maar de steadycam met gyroscopen bevrijdde de filmcamera's van het statisch. Een cameraman kon zich eindelijk met een 35 mm camera verplaatsen op de set.

Het sterkste staaltje camerawerk met een steadycam is de opname in één non-stop traveling van meer dan 5 minuten.
Bijna één kilometer lang loopt de cameraman over het strand in Duinkerke. Duizenden figuranten maken de chaos van de terugtrekkende Engelsen in 1940 zeer geloofwaardig. Om zoiets in één ruk te kunnen filmen heb je zowel een heel goede regie, goede figuranten, en een crack van een cameraman nodig.

Neem je tijd, zet deze YT op schermvullend en geniet van dit uitzonderlijk steadycam staaltje.
http://www.youtube.com/watch?v=tgILEmJFw2o&feature=related

Geen opmerkingen:

candy DULFER saxofoon

 zeker al 20 jaar geleden, maar nog altijd een magistraal duo.