donderdag 31 januari 2019

De heksenjacht op mijn dieselauto

Ik rij met een diesel auto met een zuinige 1600 motor. De CO2 uitstoot zou 104 gr/km zijn en mijn reëel verbruik per 100 km is tussen de 5 en 5.5 liter en dat is niet theoretisch maar effectief zo.

Met andere woorden, ik stoot veel minder CO2 uit dan de zogezegde propere benzinemotoren. En toch worden dieselrijders tegenwoordig afgeschilderd als onverantwoordelijke milieuvervuilers en is een dieselauto volledig uit den boze. Ge weet wel: fijn stof en zo. Wat de overheid goed uitkomt want de inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting worden deels berekend op de gemeten CO2 uitstoot en door het verminderd aantal dieselauto’s stijgt de CO2 uitstoot van het wagenpark. De nieuwe testprocedure waaraan alle nieuwe modellen sinds 1 september 2018 onderworpen zijn zorgen er voor dat het gemeten verbruik hoger ligt dan de vroegere niet-realistische commerciële cijfers van de autofabrikanten. Het brandstofverbruik dat de fabrikanten vroeger verkondigden was onhaalbaar door de klant. De nieuwe meetmethode van het verbruik is realistisch en de nieuwe berekening van de CO2 uitstoot is dus hoger. Gevolg: dat jaagt de verkeersbelasting omhoog. De VAB heeft berekend dat het gemiddeld gemeten verbruik met vijftien tot vijfentwintig procent gaat stijgen en over een periode van acht jaar zouden benzinerijders een belastingsfactuur krijgen die 16 (voor gezinswagens) tot 21 procent (voor zwaardere modellen) meer bedraagt dan die vandaag. Het feit is dat het wagenpark meer CO2 gaat uitstoten omdat er steeds minder en minder dieselauto's gaan rondrijden door de sterk gestegen brandstofprijs en het ontradingseffect van het rijverbod in de grote binnensteden.

Maar om de opwarming van de planeet te beperken moet er minder CO2 vrij komen. Van een paradox gesproken. Minder vlees eten, meer thuis blijven, fietsen en openbaar vervoer, geen city-trips meer met het vliegtuig, minder koeien want die laten veel scheten, de verwarming lager zetten en een dikke pull aandoen, zo gaan we de wereld redden. 
 
De absurde heksenjacht op dieselauto’s heeft net geleid tot het verhogen van de CO2 uitstoot van het wagenpark. Bussen, vrachtwagens, tractoren, wegenbouwmachines enz. kunnen niet anders dan met diesel rijden en stoten meer fijn stof en NoX uit dan personenwagens. Maar het is de scheepvaart die enorm veel vervuilende stoffen uitstoot. Iedereen die al eens een cruise gemaakt heeft weet hoeveel vuile rook zo een schip achterlaat. De internationale zeescheepvaart is de grootste vervuiler van de planeet. De zestien grootste containerschepen van de wereld stoten tezamen meer vervuilende stoffen uit dan alle auto’s bij elkaar ter wereld, zo hebben wetenschappers berekend en gepubliceerd in New Scientist. Grote schepen gebruiken zware fuel, sterk vervuilde scheepsbrandstof vol afvaltroep van de raffinaderijen en de chemische industrie. Deze bunkerolie is dikker en bevat een hoog percentage zwavel van 4.5 %, dat is 4.500 keer hoger dan de maximum toegelaten zwavel in dieselbrandstof voor het verkeer op land. De chemische rommel in de bunkerolie kunnen kanker, ernstige ontstekingen en hartkwalen veroorzaken. Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeën en oceanen van onze planeet, die omgerekend circa 6.000 keer meer vervuiling produceren dan al het autoverkeer op onze aarde. De scheepvaart is goed voor een jaarlijkse Nox-uitstoot van meer dan 20 miljoen ton, tien keer hoger dan de Nox uitstoot van het vliegtuigverkeer. De SO2-uitstoot van de schepen is nog spectaculairder: met 12 miljoen ton ligt de zwaveluitstoot honderd keer hoger dan die van de luchtvaart. Maar mijn dieselautootje zou vervuilend zijn.
 

Maar de scheepsbrandstof schoner maken door internationale verplichte normen en controle, dat is moeilijk. Regulering van de scheepvaartemissies door de politiek is broodnodig, maar goedkoop vervoer over zee is blijkbaar belangrijker. De containers brengen overzee bijna 80% van de wereldproductie naar de consument. En propere scheepsbrandstof zou de producten duurder maken en de winsten van de multinationals kleiner maken. Het dividend van die aandelen zou kunnen kleiner worden, dus doe maar voort met steeds grotere containerschepen te bouwen.Want de fabrieken van de wereld staan nu eenmaal in China en moeten heel de wereld bevoorraden met spullen.

Europa maakt zich ondertussen druk op de dieseltjes van de gewone burger, maar is blind voor de echte vervuilers. We moeten allemaal met electrische auto's gaan rijden. We hebben in ons dierbaar vaderland 4 ministers bevoegd over energie. Energie die we steeds meer en meer moeten aankopen in het buitenland. Dat onze scholieren en studenten massaal betogen is fantastisch. Tijd om de slapende pippo's in de wetstraat wakker te schoppen. En dat BDW, het genie van Antwerpen, dat afdoet als kinderachtig doemdenken, onderwijl latijnse spreuken leuterend, vertelt hoe arrogant het establishment aankijkt tegen het fenomeen van de jeugdige bewustwording voor de strijd tegen de klimaatopwarming. De toekomstige eerste minister, ministers, en parlementairen zijn vandaag al gespot op straat, ze liepen vandaag, donderdag 31 januari, in de klimaatbetoging op straat in de grote steden, met kartonnen leuzen. De jeugd haalt het altijd van de oude krokodillen. Wie zong dat alweer: times are changing.

Geen opmerkingen:

candy DULFER saxofoon

 zeker al 20 jaar geleden, maar nog altijd een magistraal duo.