vrijdag 24 januari 2020

Achter de schermen van een cruiseschip


In 2018 zijn we met de MSC Fantasia één week op cruise geweest naar de Noorse Fjorden. Zo een cruiseschip is eigenlijk een drijvende stad. De bevolking van ons schip Fantasia was die week 4.800 opvarenden: namelijk 3.643 passagiers en 1.257 bemanning personeel. Ik weet niet meer hoeveel dozijnen dekken, bars en restaurants er waren, echt groot. Zo een week vliegt voorbij.

De laatste dag waren we een hele dag op zee en hebben we ons ingeschreven voor een begeleid scheepsbezoek achter de schermen. De logistiek achter zo een cruiseschip wilde ik toch wel eens zien. Zo een rondleiding door de beneden dekken is betalend en gebeurt in groepen van 30 tot 40 passagiers met een gids. Het logistiek management bevat veel meer dan alleen maar de bevoorrading van het eten en het drinken maar ook de keukens, de schotelafwas, de wasserijen, de afval machinerie, watervoorziening, onderhoud en herstellingen kortom al de voorzieningen van een kleine stad.

Het management berekent hoeveel voedsel en drank er nodig zal zijn voor een week en stuurt dan 2 of 3 weken vooraf een lijst door aan meer dan 100 leveranciers. Bij de terugkeer in de haven staat er al een eindeloze rij camions klaar om de bestelde goederen te lossen die door vorkliften naar de diverse magazijnen worden gereden. Die stock voor één week cruise is gigantisch.
30,000 eieren
3 ton kaas
6,800 flessen wijn
1,500 fessen champagne en schuimwijn
15,000 kg vlees
8,000 kg kip
5,000 kg vis
De vaten bier en frisdranken vullen een heel magazijn.
Niet te geloven wat er allemaal in die magazijnen ligt
De bakkerij verbruikt 12,000 kg bloem per week om dagelijks 1000 broden en 8,000 croissants te bakken. De keukens draaien continu zowel voor de passagiers als voor de crew. De diepvriesruimten en de koele ruimten zijn we vlug doorlopen want daar waar we niet echt op gekleed. De schotelafwas verwerkt 10,000 schotels per dag. De wasserij draait tot 20,000 stuks beddegoed en handdoeken per week. 1,500 uniformen per week worden geperst.

Er is vaneigens een berg afval: 1/3 van het voedsel en drank gaat naar de bio-afval container. Dat wordt vermalen tot een natte brei en ‘s nachts geloost in zee, als voedsel voor de vissen. Papier en plastic worden gescheiden en belanden bij het brandbaar afval dat naar de branders gaat. Niet brandbaar afval wordt gesorteerd in containers. Alle vloeibaar afval van de toiletten, douches, wasserijen, schotelafwas, allerlei machines en reiniging wordt in een process machine ontwaterd en gescheiden in vaste materie dat verbrand wordt en vuil water dat geloosd wordt in zee. De afval behandeling van zo een cruiseschip is een heel complex proces, gebonden aan een hele reeks procedures en wettelijke verplichtingen. Er is ongeveer 100,000 liter drinkbaar water nodig per dag. Dat wordt door een enorme machine gedistilleerd uit zeewater en opgeslagen in grote reservoirs. Daarnaast zijn er nog aparte tanks die in de havens gevuld worden met drinkbaar water met grote pijpleidingen aan de kaai.

Het begeleid bezoek aan de beneden dekken was zijn geld waard. We hebben niet alles kunnen bezoeken in twee uur tijd. Het ziekenhuis en de operatiezaal mochten we alleen zien door een open deur. Het mortuarium bleef gesloten. Op alle vragen die we stelden hebben we een antwoord gekregen. Het personeel op zo een cruiseboot moet veel werken. Veel van de Filipijnse meisjes blijven twee jaar aan boord en gaan dan naar huis. Ik sprak met een Indiër die al drie jaar aan boord was en nu definitief terug ging gaan naar Indië. Na zo een rondgang achter de schermen heb ik heel veel respect gekregen voor het personeel.

Geen opmerkingen:

candy DULFER saxofoon

 zeker al 20 jaar geleden, maar nog altijd een magistraal duo.