In
2018 zijn we met de MSC Fantasia één week op cruise geweest naar de
Noorse Fjorden. Zo een cruiseschip is eigenlijk een drijvende stad.
De bevolking van ons schip Fantasia was die week 4.800 opvarenden:
namelijk 3.643 passagiers en 1.257 bemanning personeel. Ik weet niet
meer hoeveel dozijnen dekken, bars en restaurants er waren, echt
groot. Zo een week vliegt voorbij.
De
laatste dag waren we een hele dag op zee en hebben we ons
ingeschreven voor een begeleid scheepsbezoek achter de schermen. De
logistiek achter zo een cruiseschip wilde ik toch wel eens zien. Zo
een rondleiding door de beneden dekken is betalend en gebeurt in
groepen van 30 tot 40 passagiers met een gids. Het logistiek
management bevat veel meer dan alleen maar de bevoorrading van het
eten en het drinken maar ook de keukens, de schotelafwas, de
wasserijen, de afval machinerie, watervoorziening, onderhoud en
herstellingen kortom al de voorzieningen van een kleine stad.
Het
management berekent hoeveel voedsel en drank er nodig zal zijn voor
een week en stuurt dan 2 of 3 weken vooraf een lijst door aan meer
dan 100 leveranciers. Bij de terugkeer in de haven staat er al een
eindeloze rij camions klaar om de bestelde goederen te lossen die
door vorkliften naar de diverse magazijnen worden gereden. Die stock
voor één week cruise is gigantisch.
30,000
eieren
3
ton kaas
6,800
flessen wijn
1,500
fessen champagne en schuimwijn
15,000
kg vlees
8,000
kg kip
5,000
kg vis
De
vaten bier en frisdranken vullen een heel magazijn.
Niet
te geloven wat er allemaal in die magazijnen ligt
De
bakkerij verbruikt 12,000 kg bloem per week om dagelijks 1000 broden
en 8,000 croissants te bakken. De keukens draaien continu zowel voor
de passagiers als voor de crew. De diepvriesruimten en de koele
ruimten zijn we vlug doorlopen want daar waar we niet echt op
gekleed. De schotelafwas verwerkt 10,000 schotels per dag. De
wasserij draait tot 20,000 stuks beddegoed en handdoeken per week.
1,500 uniformen per week worden geperst.
Er
is vaneigens een berg afval: 1/3 van het voedsel en drank gaat naar
de bio-afval container. Dat wordt vermalen tot een natte brei en ‘s
nachts geloost in zee, als voedsel voor de vissen. Papier en plastic
worden gescheiden en belanden bij het brandbaar afval dat naar de
branders gaat. Niet brandbaar afval wordt gesorteerd in containers.
Alle vloeibaar afval van de toiletten, douches, wasserijen,
schotelafwas, allerlei machines en reiniging wordt in een process
machine ontwaterd en gescheiden in vaste materie dat verbrand wordt
en vuil water dat geloosd wordt in zee. De afval behandeling van zo
een cruiseschip is een heel complex proces, gebonden aan een hele
reeks procedures en wettelijke verplichtingen. Er is ongeveer 100,000
liter drinkbaar water nodig per dag. Dat wordt door een enorme
machine gedistilleerd uit zeewater en opgeslagen in grote reservoirs.
Daarnaast zijn er nog aparte tanks die in de havens gevuld worden met
drinkbaar water met grote pijpleidingen aan de kaai.
Het
begeleid bezoek aan de beneden dekken was zijn geld waard. We hebben
niet alles kunnen bezoeken in twee uur tijd. Het ziekenhuis en de
operatiezaal mochten we alleen zien door een open deur. Het
mortuarium bleef gesloten. Op alle vragen die we stelden hebben we
een antwoord gekregen. Het personeel op zo een cruiseboot moet veel
werken. Veel van de Filipijnse meisjes blijven twee jaar aan boord en
gaan dan naar huis. Ik sprak met een Indiër die al drie jaar aan
boord was en nu definitief terug ging gaan naar Indië. Na zo een
rondgang achter de schermen heb ik heel veel respect gekregen voor
het personeel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten