Mijn blog: de kroniek van ingevulde verloren tijd. Het bewijs dat bezig zijn niet noodzakelijk nuttig moet zijn. Als het maar plezant blijft. Af en toe eens wat fotootjes showen, wat onzin uitkramen, en ook wat provoceren, allemaal de expressie van mijn chaotische fantasie. Of zou het toch een therapie zijn tegen dementie?
donderdag 25 april 2019
dinsdag 12 maart 2019
Schrijven met licht = fotografie
In een winkel vol decoratie artikelen viel mijn oog op leuke
bordjes met citaten en spreuken. Een van die wijsheden vond ik heel
toepasselijk: “Collect Moments not Things”. Fotografie en videografie gaan
beiden over het vastleggen van momenten en daarvoor heb je inderdaad een ding
voor nodig: een camera. En bij uitbreiding ook een computer en de bijhorende
software, maar dat zijn allemaal slechts gereedschappen. Eigenlijk gaat het om
het vastleggen en opslaan van momenten door te schrijven met licht, en dat is het doel. Zo mooi en zo
boeiend mogelijk, en liefst gemakkelijk. Alle uitvindingen en verbetering van ons leven zijn er gekomen omdat mensen niet graag zwoegen en liever lekker comfortabel zijn, kortom liever lui dan moe. Dat is de drijfveer voor de uitvinding van het vuur, het wiel, de ploeg, de fiets, de wasmachine, de auto en het vliegtuig enz.
Om terug te keren tot de fotografie, het schrijven met licht. Ik beken dat het verleidelijk is om gefascineerd te raken
door de technische mogelijkheden van die vernuftige camera's en het
manipuleren van de geschoten beelden. Maar daar kun je gelukkig van afkicken.
De mantra van “alleen RAW”, “alleen DSLR”, “alleen 4K”, “alleen HDR” en noem
maar op wordt in alle foto- en filmtijdschriften voortdurend herhaald. Dan is
er de macht van de reclame. Koop een nieuw toestel, schaf je een nieuw programma aan, hoog tijd voor
een nieuwe betalende update, het stopt nooit. Ja, de publiciteit. Geef je geld
aan ons en dan wordt je de gelukkige bezitter van weer een nieuw hebbeding.
Verleidelijk.
Fotograferen en filmen doe ik liever dan al die beelden te
manipuleren op mijn computer met allerlei schuivertjes en knopjes. Liever
achter een camera dan achter een computer. Niet dat het gemakkelijk is om
meteen goede beelden te schieten met je camera. Vroeger met Ektachrome dia's en
Super 8 film kon je niet lukraak opnames maken, toen moest het meteen juist
zijn. Tegenwoordig heeft het comfort van de digitale toestellen er toe geleid
dat we niet meer zo zorgvuldig zijn. Met beeldbewerkingsprogramma's kleuren,
belichting en composities manipuleren vind ik saai. Zo ben ik teruggekeerd naar
JPG en fotografeer uiterst zeldzaam nog eens in RAW. Het ontwikkelen van RAW
doet me denken aan de enorme rekken vol kruiden en sausen in de supermarkt en
dan maar roeren en bakken in de keuken om de juiste smaak te zoeken voor je
gerecht. Misschien ben ik te lui of gewoon een slechte kok, maar ik geraak
gefrustreerd van al die mogelijkheden van Lightroom en Photoshop en ben
tevreden met een JPG. Als je zorgt dat je foto's goed zijn dan volstaat het om
slechts af en toe minimale aanpassingen te doen. Een goede JPG spaart veel tijd
uit, vind ik. “Right out off the Box” is vaneigens geen dogma. Met RAW zijn de
ontwikkelingsmogelijkheden onbetwist veel en veel groter. Ik kan me gerust
inbeelden dat er fotografen zijn die er echt van genieten om met Photoshop en
Lightroom hun foto's te optimaliseren vanachter hun computer.
De Japanse techneuten die de sensors en de microprocessors van de camera's hebben ontwikkeld en de jpeg algoritmes hebben
samengesteld kennen wel hun stiel. De jpegs die zij bakken lust ik wel. Zij
maken het mij wel comfortabel en geven me meer tijd om te fotograferen. Want
daar gaat fotograferen eigenlijk over: een visueel beeld van een moment.
Collect moments, not things, maar ik geef toe dat er in mijn kast nog behoorlijk wat oude fototoestellen en camcorders liggen stof te vergaren.
zondag 24 februari 2019
Iconische Foto's
Er zijn nog nooit zoveel foto's genomen als tegenwoordig. Van de miljarden foto's die met smartphones genomen worden en digitaal opgeslagen staan op spullen en websites, zal er bijna niets overblijven als het apparaat de geest geeft, de webstek de stekker uittrekt, de file niet meer kan gelezen worden, kortom de digitale afbeelding verdwijnt.
Maar toch zijn er vele historische foto's waarvan de hedendaagse kijker na Ć©Ć©n blik nog steeds de afbeelding herinnert. Iconische foto's dat zijn afbeeldingen die collectief in het geheugen van generaties blijven plakken. Men weet nog waar de foto over gaat. Iconische foto's vatten een tijdperk samen en zo wordt de tijd gememoriseerd in het publiek geheugen door die specifieke momentopname.
De kracht van het medium fotografie: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Alleen foto's met impact kunnen die aandacht trekken om historisch te worden. Die speciale foto's moeten niet technisch volmaakt zijn noch esthetisch mooi. Het is de impact op de kijker die bepalend is of een foto iconisch wordt of gewoon een van die vele miljoenen kiekjes blijft.
Maar toch zijn er vele historische foto's waarvan de hedendaagse kijker na Ć©Ć©n blik nog steeds de afbeelding herinnert. Iconische foto's dat zijn afbeeldingen die collectief in het geheugen van generaties blijven plakken. Men weet nog waar de foto over gaat. Iconische foto's vatten een tijdperk samen en zo wordt de tijd gememoriseerd in het publiek geheugen door die specifieke momentopname.
De kracht van het medium fotografie: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Alleen foto's met impact kunnen die aandacht trekken om historisch te worden. Die speciale foto's moeten niet technisch volmaakt zijn noch esthetisch mooi. Het is de impact op de kijker die bepalend is of een foto iconisch wordt of gewoon een van die vele miljoenen kiekjes blijft.
donderdag 31 januari 2019
De heksenjacht op mijn dieselauto
Ik rij met een diesel auto met een zuinige 1600 motor. De CO2
uitstoot zou 104 gr/km zijn en mijn reƫel verbruik per 100 km is tussen de 5 en
5.5 liter en dat is niet theoretisch maar effectief zo.
Met andere woorden, ik stoot veel minder CO2 uit dan de
zogezegde propere benzinemotoren. En toch worden dieselrijders tegenwoordig
afgeschilderd als onverantwoordelijke milieuvervuilers en is een dieselauto
volledig uit den boze. Ge weet wel: fijn stof en zo. Wat de overheid goed uitkomt want de inschrijvingstaks en
de jaarlijkse verkeersbelasting worden deels berekend op de gemeten CO2 uitstoot
en door het verminderd aantal dieselauto’s stijgt de CO2 uitstoot van het
wagenpark. De nieuwe testprocedure waaraan alle nieuwe modellen sinds 1
september 2018 onderworpen zijn zorgen er voor dat het gemeten verbruik hoger
ligt dan de vroegere niet-realistische commerciƫle cijfers van de
autofabrikanten. Het brandstofverbruik dat de fabrikanten vroeger verkondigden was onhaalbaar door de klant. De nieuwe meetmethode van het verbruik is realistisch en de nieuwe berekening van de CO2 uitstoot is dus hoger. Gevolg: dat jaagt de
verkeersbelasting omhoog. De VAB heeft berekend dat het gemiddeld gemeten
verbruik met vijftien tot vijfentwintig procent gaat stijgen en over een periode
van acht jaar zouden benzinerijders een belastingsfactuur krijgen die 16 (voor
gezinswagens) tot 21 procent (voor zwaardere modellen) meer bedraagt dan die
vandaag. Het feit is dat het wagenpark meer CO2 gaat uitstoten omdat er steeds minder en minder dieselauto's gaan rondrijden door de sterk gestegen brandstofprijs en het ontradingseffect van het rijverbod in de grote binnensteden.
Maar om de opwarming van de planeet te beperken moet er minder CO2 vrij
komen. Van een paradox gesproken. Minder vlees eten, meer thuis blijven, fietsen en openbaar vervoer, geen city-trips meer met het
vliegtuig, minder koeien want die laten veel scheten, de verwarming lager zetten
en een dikke pull aandoen, zo gaan we de wereld redden.
De absurde heksenjacht op dieselauto’s heeft net geleid tot het
verhogen van de CO2 uitstoot van het wagenpark. Bussen, vrachtwagens, tractoren,
wegenbouwmachines enz. kunnen niet anders dan met diesel rijden en stoten meer fijn stof en NoX uit dan personenwagens. Maar
het is de scheepvaart die enorm veel vervuilende stoffen uitstoot. Iedereen die
al eens een cruise gemaakt heeft weet hoeveel vuile rook zo een schip
achterlaat. De internationale zeescheepvaart is de grootste vervuiler van de
planeet. De zestien grootste containerschepen van de wereld stoten tezamen meer
vervuilende stoffen uit dan alle auto’s bij elkaar ter wereld, zo hebben
wetenschappers berekend en gepubliceerd in New Scientist. Grote schepen
gebruiken zware fuel, sterk vervuilde scheepsbrandstof vol afvaltroep van de
raffinaderijen en de chemische industrie. Deze bunkerolie is
dikker en bevat een hoog percentage zwavel van 4.5 %, dat is 4.500 keer hoger
dan de maximum toegelaten zwavel in dieselbrandstof voor het verkeer op land. De
chemische rommel in de bunkerolie kunnen kanker, ernstige ontstekingen en
hartkwalen veroorzaken. Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeƫn en oceanen
van onze planeet, die omgerekend circa 6.000 keer meer vervuiling produceren dan
al het autoverkeer op onze aarde. De scheepvaart is goed voor een jaarlijkse Nox-uitstoot
van meer dan 20 miljoen ton, tien keer hoger dan de Nox uitstoot van het
vliegtuigverkeer. De SO2-uitstoot van de schepen is nog spectaculairder: met 12
miljoen ton ligt de zwaveluitstoot honderd keer hoger dan die van de
luchtvaart. Maar mijn dieselautootje zou vervuilend zijn.
Maar de scheepsbrandstof schoner maken door internationale
verplichte normen en controle, dat is moeilijk. Regulering van de
scheepvaartemissies door de politiek is broodnodig, maar goedkoop vervoer over
zee is blijkbaar belangrijker. De containers brengen overzee bijna 80% van de wereldproductie naar de consument. En propere scheepsbrandstof zou de producten duurder maken en de winsten van de multinationals kleiner maken. Het dividend van die aandelen zou kunnen kleiner worden, dus doe maar voort met steeds grotere containerschepen te bouwen.Want de fabrieken van de wereld staan nu eenmaal in China en moeten heel de wereld bevoorraden met spullen.
Europa maakt zich ondertussen druk op de dieseltjes van de gewone burger, maar is blind voor de echte
vervuilers. We moeten allemaal met electrische auto's gaan rijden. We hebben in ons dierbaar vaderland 4 ministers bevoegd over energie. Energie die we steeds meer en meer moeten aankopen in het buitenland. Dat onze scholieren en studenten massaal betogen is fantastisch. Tijd om de slapende pippo's in de wetstraat wakker te schoppen. En dat BDW, het genie van Antwerpen, dat afdoet als kinderachtig doemdenken, onderwijl latijnse spreuken leuterend, vertelt hoe arrogant het establishment aankijkt tegen het fenomeen van de jeugdige bewustwording voor de strijd tegen de klimaatopwarming. De toekomstige eerste minister, ministers, en parlementairen zijn vandaag al gespot op straat, ze liepen vandaag, donderdag 31 januari, in de klimaatbetoging op straat in de grote steden, met kartonnen leuzen. De jeugd haalt het altijd van de oude krokodillen. Wie zong dat alweer: times are changing.
zondag 27 januari 2019
Ontspullen en Kondo
Ontspullen, je huis opruimen, het is niet zo simpel om er mee te beginnen. Maar het went snel en het ontspullen geeft mij steeds minder frustratie. De Japanse opruimgoeroe Mary Kondo is een experte die ons in haar boeken en YT-clips leert hoe we ons huis en dus ook ons hoofd zo opgeruimd mogelijk te houden. Smijt 80% van je spullen weg en je wordt gelukkiger, is de boodschap. Less is more. Dat oud servies van je grootmoeder zaliger, hebben we dat ooit gebruikt? Die boeken in de kast, hoe lang is het geleden dat ik ze gelezen heb en ga ik gelukkiger worden als ik ze nog ooit eens zal lezen? Dat speelgoed, het monopoly spel en die kleurpotloden van de kinderen indertijd, gaan we dat ooit nog gebruiken? Die oude VHS films van Daens, Titanic, de serie Tatort en Morse, en die stapel oude LP's en CD's gaan we die nog ooit afspelen? En die doos vol oude balpennen, stiftjes en potloden en die mappen met administratieve paperassen van onze loopbaan, waarvoor dient dat? Dus brengen we regelmatig van de supermarkt grote kartonnen dozen mee: doos 1 "te houden", doos 2 "te geef" doos 3 "weggooi". De kringloop en het containerpark zijn praktische voorzieningen. Wij zijn nooit verzamelaars geweest, en lijden niet aan het hamstervirus, en toch is het verbijsterend hoeveel spullen je in een leven verzameld hebt. Mary Kondo schrijft in haar artikelen dat door te ontspullen meer ruimte en meer tijd vrij komt. Mijn Jacqueline heeft zakken vol oude kledij die niet meer passen of nooit meer gedragen worden al in de kleer-containers gekipt. En morgen gaan we mijn bureaukast opruimen, al die mappen met CVO-cursussen die ik ooit gevolgd heb, ik heb ze al jaren niet meer ingekeken, en de uitgeprinte pdf teksten lees ik toch niet meer. Dus weer een vol karton oud papier om woensdagmorgen klaar te zetten om opgehaald te worden.
Verzamel geen spullen, bewaar momenten. Ik koester de WOW momenten. Die schitterende zomeravond toen we in de schemering in onze blote benen langs het strand in de zee liepen en de branding fluoriserend oplichtte rondom onze voeten, dat was zo een wow moment. Die zonsopgang in de berghut des glaciers toen we de 180 km tour du mont blanc hebben rondgewandeld was wow. Toen we een fly-and-drive reis maakten in Florida heb ik een upgrade bijbetaald van de gereserveerde compact car naar een full-size Grand American Cadillac, een automatic met een drie liter zescilinder motor. Het glijdend stil zoeven over de highway naar de Keys met op de hifi muziekradio Cyndi Crawford die "One day I will fly away" zong, is ook zo een moment die op de wow harde schijf gebrand staat. Dat was een onvergetelijke autorit. Key West, het meest zuidelijke punt van de States, ligt op dezelfde breedte als Assouan in Egypte, onamerikaans, subtropisch, met een allegaartje van overjaarse hippies, hedonische levengenieters en gebronsde Texaanse gepensioneerden die winterbirds genoemd worden om dat zij hier 6 maanden komen overwinteren. De bonte verzameling Key Westlers troepen elke avond samen op Mallory Square om de zon te zien ondergaan in de Caribean zee. The Celibration of the sunset is een dagelijks feest. Als de zon bijzonder indrukwekkend de zeehorizon nadert en de wolkentongen rood exploderen breekt er spontaan een applaus uit voor dit schouwspel van de natuur. Deze celebration of the sunset is voor mij ook zo een memorabel moment geweest, het feest van "ik heb de zon zien zakken in de zee".
Mary Kondo adviseert om al de onbelangrijke rommel weg te smijten en alleen te behouden wat je echt gelukkig maakt. Gedaan met al die spullen en met kopen en kopen en kopen. Verzamel de momenten. Ik ontspul.
Verzamel geen spullen, bewaar momenten. Ik koester de WOW momenten. Die schitterende zomeravond toen we in de schemering in onze blote benen langs het strand in de zee liepen en de branding fluoriserend oplichtte rondom onze voeten, dat was zo een wow moment. Die zonsopgang in de berghut des glaciers toen we de 180 km tour du mont blanc hebben rondgewandeld was wow. Toen we een fly-and-drive reis maakten in Florida heb ik een upgrade bijbetaald van de gereserveerde compact car naar een full-size Grand American Cadillac, een automatic met een drie liter zescilinder motor. Het glijdend stil zoeven over de highway naar de Keys met op de hifi muziekradio Cyndi Crawford die "One day I will fly away" zong, is ook zo een moment die op de wow harde schijf gebrand staat. Dat was een onvergetelijke autorit. Key West, het meest zuidelijke punt van de States, ligt op dezelfde breedte als Assouan in Egypte, onamerikaans, subtropisch, met een allegaartje van overjaarse hippies, hedonische levengenieters en gebronsde Texaanse gepensioneerden die winterbirds genoemd worden om dat zij hier 6 maanden komen overwinteren. De bonte verzameling Key Westlers troepen elke avond samen op Mallory Square om de zon te zien ondergaan in de Caribean zee. The Celibration of the sunset is een dagelijks feest. Als de zon bijzonder indrukwekkend de zeehorizon nadert en de wolkentongen rood exploderen breekt er spontaan een applaus uit voor dit schouwspel van de natuur. Deze celebration of the sunset is voor mij ook zo een memorabel moment geweest, het feest van "ik heb de zon zien zakken in de zee".
Mary Kondo adviseert om al de onbelangrijke rommel weg te smijten en alleen te behouden wat je echt gelukkig maakt. Gedaan met al die spullen en met kopen en kopen en kopen. Verzamel de momenten. Ik ontspul.
zaterdag 19 januari 2019
achteruitkijkspiegel
Achteruitkijken heb ik nooit veel gedaan. Herkauwen op wat geweest is, dat liet bij mij een kleffe nasmaak achter. Vooruitkijken naar wat er nog komt, verlangen naar nieuwe ervaringen en gebeurtenissen, dat stilde mijn honger. Toekomst opende nieuwe horizonnen.
Maar ja, ik heb nu veel meer verleden dan toekomst, en dan kijk je meer in de achteruitkijkspiegel van onder andere je loopbaan. Het bedrijf waar ik in jaren zeventig was terecht gekomen was toen in volle groei, electronica ging met reuzenschreden vooruit. Het Kortrijks bedrijfje groeide snel, elk jaar verdubbelde of verdriedubbelde de omzet en was er steeds meer personeel nodig. De regio Kortrijk was het Texas van Vlaanderen en de sky was the limit. De ondernemers waren een vooraanstaande Kortrijkse liberale familie, met zelfs een ex-minister en senator in het bestuur van de firma. Elke maand werd op mijn loonfiche minutieus vermeld hoeveel de bruto loonkost was en hoeveel mijn netto-loon was. De zaken gingen schitterend en op een bepaald ogenblik steeg het aantal werknemers van de oorspronkelijke 15 tot ver over de 50 personeelsleden en de productie kon niet volgen, een verdere bedrijfsuitbreiding was onvermijdelijk. Maar de directie wilde geen inmenging van een ondernemingsraad, van vakbondsafgevaardigden en van CAO's. Personeel verdacht van syndicale sympathie werden voor een fictieve reden ontslagen. Dus een KMO met 100 personeelsleden was een schrikbeeld voor de ondernemers.
Oplossing: de firma werd gesplitst in 2 aparte NV's: de atelier en de monteurs werden ondergebracht in "Productie en Service" terwijl de verkoop, het labo, research & development en de directie werden ingedeeld bij een aparte NV "New Technologies" met een andere maatschappelijke zetel.
Als verkoper moest ik dus samen met ongeveer 30 mensen veranderen van contract. Wij werden allemaal zogezegd ontslagen om als werkloze te kunnen starten in de nieuwe NV. Terwijl er eigenlijk niets veranderde aan de job. Het collectief ontslag werd geregeld met ontslagbrieven met fictieve opzeg datums en wij moesten ons als werkloze aanmelden bij de RVA, ons laten inschrijven als werkzoekend en twee dagen stempelen. Dan werd iedereen aangenomen door de nieuwe NV met een nieuw contract. Door het feit dat dit bedrijf werklozen in dienst nam, moesten ze geen of veel minder sociale zekerheid betalen. De RVA betaalde dan de RSZ, dat scheelde een pak geld. Op het nieuw contract kregen we allemaal opslag, als compensatie voor onze medeplichtigheid aan deze spitsvondige fraude. Na twee dagen afwezigheid begonnen we opnieuw te werken, op dezelfde plaats met dezelfde directie. De enige verandering was dat ik geen vertrouwen meer had in de liberalen: eigen ondernemers eerst.
Maar ja, ik heb nu veel meer verleden dan toekomst, en dan kijk je meer in de achteruitkijkspiegel van onder andere je loopbaan. Het bedrijf waar ik in jaren zeventig was terecht gekomen was toen in volle groei, electronica ging met reuzenschreden vooruit. Het Kortrijks bedrijfje groeide snel, elk jaar verdubbelde of verdriedubbelde de omzet en was er steeds meer personeel nodig. De regio Kortrijk was het Texas van Vlaanderen en de sky was the limit. De ondernemers waren een vooraanstaande Kortrijkse liberale familie, met zelfs een ex-minister en senator in het bestuur van de firma. Elke maand werd op mijn loonfiche minutieus vermeld hoeveel de bruto loonkost was en hoeveel mijn netto-loon was. De zaken gingen schitterend en op een bepaald ogenblik steeg het aantal werknemers van de oorspronkelijke 15 tot ver over de 50 personeelsleden en de productie kon niet volgen, een verdere bedrijfsuitbreiding was onvermijdelijk. Maar de directie wilde geen inmenging van een ondernemingsraad, van vakbondsafgevaardigden en van CAO's. Personeel verdacht van syndicale sympathie werden voor een fictieve reden ontslagen. Dus een KMO met 100 personeelsleden was een schrikbeeld voor de ondernemers.
Oplossing: de firma werd gesplitst in 2 aparte NV's: de atelier en de monteurs werden ondergebracht in "Productie en Service" terwijl de verkoop, het labo, research & development en de directie werden ingedeeld bij een aparte NV "New Technologies" met een andere maatschappelijke zetel.
Als verkoper moest ik dus samen met ongeveer 30 mensen veranderen van contract. Wij werden allemaal zogezegd ontslagen om als werkloze te kunnen starten in de nieuwe NV. Terwijl er eigenlijk niets veranderde aan de job. Het collectief ontslag werd geregeld met ontslagbrieven met fictieve opzeg datums en wij moesten ons als werkloze aanmelden bij de RVA, ons laten inschrijven als werkzoekend en twee dagen stempelen. Dan werd iedereen aangenomen door de nieuwe NV met een nieuw contract. Door het feit dat dit bedrijf werklozen in dienst nam, moesten ze geen of veel minder sociale zekerheid betalen. De RVA betaalde dan de RSZ, dat scheelde een pak geld. Op het nieuw contract kregen we allemaal opslag, als compensatie voor onze medeplichtigheid aan deze spitsvondige fraude. Na twee dagen afwezigheid begonnen we opnieuw te werken, op dezelfde plaats met dezelfde directie. De enige verandering was dat ik geen vertrouwen meer had in de liberalen: eigen ondernemers eerst.
Abonneren op:
Posts (Atom)
candy DULFER saxofoon
zeker al 20 jaar geleden, maar nog altijd een magistraal duo.
-
De lente nadert, het is tijd om de donkere bladzijden om te draaien en te denken aan lichtere zaken. Zoals de bronzen naakten van Irenee Du...
-
Ik hou wel af en toe van een stukje Oud Gregoriaanse muziek. Ooit ben ik tijdens een vakantie toevallig binnengestapt in een abdijkerk van ...