zondag 24 februari 2019

Iconische Foto's

Er zijn nog nooit zoveel foto's genomen als tegenwoordig. Van de miljarden foto's die met smartphones genomen worden en digitaal opgeslagen staan op spullen en websites, zal er bijna niets overblijven als het apparaat de geest geeft, de webstek de stekker uittrekt, de file niet meer kan gelezen worden, kortom de digitale afbeelding verdwijnt.

Maar toch zijn er vele historische foto's waarvan de hedendaagse kijker na één blik nog steeds de afbeelding herinnert. Iconische foto's dat zijn afbeeldingen die collectief in het geheugen van generaties blijven plakken. Men weet nog waar de foto over gaat. Iconische foto's vatten een tijdperk samen en zo wordt de tijd gememoriseerd in het publiek geheugen door die specifieke momentopname.

De kracht van het medium fotografie: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Alleen foto's met impact kunnen die aandacht trekken om historisch te worden. Die speciale foto's moeten niet technisch volmaakt zijn noch esthetisch mooi. Het is de impact op de kijker die bepalend is of een foto iconisch wordt of gewoon een van die vele miljoenen kiekjes blijft.
















donderdag 31 januari 2019

De heksenjacht op mijn dieselauto

Ik rij met een diesel auto met een zuinige 1600 motor. De CO2 uitstoot zou 104 gr/km zijn en mijn reëel verbruik per 100 km is tussen de 5 en 5.5 liter en dat is niet theoretisch maar effectief zo.

Met andere woorden, ik stoot veel minder CO2 uit dan de zogezegde propere benzinemotoren. En toch worden dieselrijders tegenwoordig afgeschilderd als onverantwoordelijke milieuvervuilers en is een dieselauto volledig uit den boze. Ge weet wel: fijn stof en zo. Wat de overheid goed uitkomt want de inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting worden deels berekend op de gemeten CO2 uitstoot en door het verminderd aantal dieselauto’s stijgt de CO2 uitstoot van het wagenpark. De nieuwe testprocedure waaraan alle nieuwe modellen sinds 1 september 2018 onderworpen zijn zorgen er voor dat het gemeten verbruik hoger ligt dan de vroegere niet-realistische commerciële cijfers van de autofabrikanten. Het brandstofverbruik dat de fabrikanten vroeger verkondigden was onhaalbaar door de klant. De nieuwe meetmethode van het verbruik is realistisch en de nieuwe berekening van de CO2 uitstoot is dus hoger. Gevolg: dat jaagt de verkeersbelasting omhoog. De VAB heeft berekend dat het gemiddeld gemeten verbruik met vijftien tot vijfentwintig procent gaat stijgen en over een periode van acht jaar zouden benzinerijders een belastingsfactuur krijgen die 16 (voor gezinswagens) tot 21 procent (voor zwaardere modellen) meer bedraagt dan die vandaag. Het feit is dat het wagenpark meer CO2 gaat uitstoten omdat er steeds minder en minder dieselauto's gaan rondrijden door de sterk gestegen brandstofprijs en het ontradingseffect van het rijverbod in de grote binnensteden.

Maar om de opwarming van de planeet te beperken moet er minder CO2 vrij komen. Van een paradox gesproken. Minder vlees eten, meer thuis blijven, fietsen en openbaar vervoer, geen city-trips meer met het vliegtuig, minder koeien want die laten veel scheten, de verwarming lager zetten en een dikke pull aandoen, zo gaan we de wereld redden. 
 
De absurde heksenjacht op dieselauto’s heeft net geleid tot het verhogen van de CO2 uitstoot van het wagenpark. Bussen, vrachtwagens, tractoren, wegenbouwmachines enz. kunnen niet anders dan met diesel rijden en stoten meer fijn stof en NoX uit dan personenwagens. Maar het is de scheepvaart die enorm veel vervuilende stoffen uitstoot. Iedereen die al eens een cruise gemaakt heeft weet hoeveel vuile rook zo een schip achterlaat. De internationale zeescheepvaart is de grootste vervuiler van de planeet. De zestien grootste containerschepen van de wereld stoten tezamen meer vervuilende stoffen uit dan alle auto’s bij elkaar ter wereld, zo hebben wetenschappers berekend en gepubliceerd in New Scientist. Grote schepen gebruiken zware fuel, sterk vervuilde scheepsbrandstof vol afvaltroep van de raffinaderijen en de chemische industrie. Deze bunkerolie is dikker en bevat een hoog percentage zwavel van 4.5 %, dat is 4.500 keer hoger dan de maximum toegelaten zwavel in dieselbrandstof voor het verkeer op land. De chemische rommel in de bunkerolie kunnen kanker, ernstige ontstekingen en hartkwalen veroorzaken. Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeën en oceanen van onze planeet, die omgerekend circa 6.000 keer meer vervuiling produceren dan al het autoverkeer op onze aarde. De scheepvaart is goed voor een jaarlijkse Nox-uitstoot van meer dan 20 miljoen ton, tien keer hoger dan de Nox uitstoot van het vliegtuigverkeer. De SO2-uitstoot van de schepen is nog spectaculairder: met 12 miljoen ton ligt de zwaveluitstoot honderd keer hoger dan die van de luchtvaart. Maar mijn dieselautootje zou vervuilend zijn.
 

Maar de scheepsbrandstof schoner maken door internationale verplichte normen en controle, dat is moeilijk. Regulering van de scheepvaartemissies door de politiek is broodnodig, maar goedkoop vervoer over zee is blijkbaar belangrijker. De containers brengen overzee bijna 80% van de wereldproductie naar de consument. En propere scheepsbrandstof zou de producten duurder maken en de winsten van de multinationals kleiner maken. Het dividend van die aandelen zou kunnen kleiner worden, dus doe maar voort met steeds grotere containerschepen te bouwen.Want de fabrieken van de wereld staan nu eenmaal in China en moeten heel de wereld bevoorraden met spullen.

Europa maakt zich ondertussen druk op de dieseltjes van de gewone burger, maar is blind voor de echte vervuilers. We moeten allemaal met electrische auto's gaan rijden. We hebben in ons dierbaar vaderland 4 ministers bevoegd over energie. Energie die we steeds meer en meer moeten aankopen in het buitenland. Dat onze scholieren en studenten massaal betogen is fantastisch. Tijd om de slapende pippo's in de wetstraat wakker te schoppen. En dat BDW, het genie van Antwerpen, dat afdoet als kinderachtig doemdenken, onderwijl latijnse spreuken leuterend, vertelt hoe arrogant het establishment aankijkt tegen het fenomeen van de jeugdige bewustwording voor de strijd tegen de klimaatopwarming. De toekomstige eerste minister, ministers, en parlementairen zijn vandaag al gespot op straat, ze liepen vandaag, donderdag 31 januari, in de klimaatbetoging op straat in de grote steden, met kartonnen leuzen. De jeugd haalt het altijd van de oude krokodillen. Wie zong dat alweer: times are changing.

zondag 27 januari 2019

Ontspullen en Kondo

Ontspullen, je huis opruimen, het is niet zo simpel om er mee te beginnen. Maar het went snel en het ontspullen geeft mij steeds minder frustratie. De Japanse opruimgoeroe Mary Kondo is een experte die ons in haar boeken en YT-clips leert hoe we ons huis en dus ook ons hoofd zo opgeruimd mogelijk te houden. Smijt 80% van je spullen weg en je wordt gelukkiger, is de boodschap. Less is more.  Dat oud servies van je grootmoeder zaliger, hebben we dat ooit gebruikt? Die boeken in de kast, hoe lang is het geleden dat ik ze gelezen heb en ga ik gelukkiger worden als ik ze nog ooit eens zal lezen? Dat speelgoed, het monopoly spel en die kleurpotloden van de kinderen indertijd, gaan we dat ooit nog gebruiken? Die oude VHS films van Daens, Titanic, de serie Tatort en Morse, en die stapel oude LP's en CD's gaan we die nog ooit afspelen? En die doos vol oude balpennen, stiftjes en potloden en die mappen met administratieve paperassen van onze loopbaan, waarvoor dient dat? Dus brengen we regelmatig van de supermarkt grote kartonnen dozen mee: doos 1 "te houden", doos 2 "te geef" doos 3 "weggooi". De kringloop en het containerpark zijn praktische voorzieningen. Wij zijn nooit verzamelaars geweest, en lijden niet aan het hamstervirus, en toch is het verbijsterend hoeveel spullen je in een leven verzameld hebt. Mary Kondo schrijft in haar artikelen dat door te ontspullen meer ruimte en meer tijd vrij komt. Mijn Jacqueline heeft zakken vol oude kledij die niet meer passen of nooit meer gedragen worden al in de kleer-containers gekipt. En morgen gaan we mijn bureaukast opruimen, al die mappen met CVO-cursussen die ik ooit gevolgd heb, ik heb ze al jaren niet meer ingekeken, en de uitgeprinte pdf teksten lees ik toch niet meer. Dus weer een vol karton oud papier om woensdagmorgen klaar te zetten om opgehaald te worden.


Verzamel geen spullen, bewaar momenten. Ik koester de WOW momenten. Die schitterende zomeravond toen we in de schemering in onze blote benen langs het strand in de zee liepen en de branding fluoriserend oplichtte rondom onze voeten, dat was zo een wow moment. Die zonsopgang in de berghut des glaciers toen we de 180 km tour du mont blanc hebben rondgewandeld was wow. Toen we een fly-and-drive reis maakten in Florida heb ik een upgrade bijbetaald van de gereserveerde compact car naar een full-size Grand American Cadillac, een automatic met een drie liter zescilinder motor. Het glijdend stil zoeven over de highway naar de Keys met op de hifi muziekradio Cyndi Crawford die "One day I will fly away" zong, is ook zo een moment die op de wow harde schijf gebrand staat. Dat was een onvergetelijke autorit. Key West, het meest zuidelijke punt van de States, ligt op dezelfde breedte als Assouan in Egypte, onamerikaans, subtropisch, met een allegaartje van overjaarse hippies, hedonische levengenieters en gebronsde Texaanse gepensioneerden die winterbirds genoemd worden om dat zij hier 6 maanden komen overwinteren. De bonte verzameling Key Westlers troepen elke avond samen op Mallory Square om de zon te zien ondergaan in de Caribean zee. The Celibration of the sunset is een dagelijks feest. Als de zon bijzonder indrukwekkend de zeehorizon nadert en de wolkentongen rood exploderen breekt er spontaan een applaus uit voor dit schouwspel van de natuur. Deze celebration of the sunset is voor mij ook zo een memorabel moment geweest, het feest van "ik heb de zon zien zakken in de zee".

Mary Kondo adviseert om al de onbelangrijke rommel weg te smijten en alleen te behouden wat je echt gelukkig maakt. Gedaan met al die spullen en met kopen en kopen en kopen. Verzamel de momenten. Ik ontspul.




zaterdag 19 januari 2019

achteruitkijkspiegel

Achteruitkijken heb ik nooit veel gedaan. Herkauwen op wat geweest is, dat liet bij mij een kleffe nasmaak achter. Vooruitkijken naar wat er nog komt, verlangen naar nieuwe ervaringen en gebeurtenissen, dat stilde mijn honger. Toekomst opende nieuwe horizonnen.

Maar ja, ik heb nu veel meer verleden dan toekomst, en dan kijk je meer in de achteruitkijkspiegel van onder andere je loopbaan. Het bedrijf waar ik in jaren zeventig was terecht gekomen was toen in volle groei, electronica ging met reuzenschreden vooruit. Het Kortrijks bedrijfje groeide snel, elk jaar verdubbelde of verdriedubbelde de omzet en was er steeds meer personeel nodig. De regio Kortrijk was het Texas van Vlaanderen en de sky was the limit. De ondernemers waren een vooraanstaande Kortrijkse liberale familie, met zelfs een ex-minister en senator in het bestuur van de firma. Elke maand werd op mijn loonfiche minutieus vermeld hoeveel de bruto loonkost was en hoeveel mijn netto-loon was. De zaken gingen schitterend en op een bepaald ogenblik steeg het aantal werknemers van de oorspronkelijke 15 tot ver over de 50 personeelsleden en de productie kon niet volgen, een verdere bedrijfsuitbreiding was onvermijdelijk. Maar de directie wilde geen inmenging van een ondernemingsraad, van vakbondsafgevaardigden en van CAO's. Personeel verdacht van syndicale sympathie werden voor een fictieve reden ontslagen. Dus een KMO met 100 personeelsleden was een schrikbeeld voor de ondernemers.

Oplossing: de firma werd gesplitst in 2 aparte NV's: de atelier en de monteurs werden ondergebracht in "Productie en Service" terwijl de verkoop, het labo, research & development en de directie werden ingedeeld bij een aparte NV "New Technologies" met een andere maatschappelijke zetel.

Als verkoper moest ik dus samen met ongeveer 30 mensen veranderen van contract. Wij werden allemaal zogezegd ontslagen om als werkloze te kunnen starten in de nieuwe NV. Terwijl er eigenlijk niets veranderde aan de job. Het collectief ontslag werd geregeld met ontslagbrieven met fictieve opzeg datums en wij moesten ons als werkloze aanmelden bij de RVA, ons laten inschrijven als werkzoekend en twee dagen stempelen. Dan werd iedereen aangenomen door de nieuwe NV met een nieuw contract. Door het feit dat dit bedrijf werklozen in dienst nam, moesten ze geen of veel minder sociale zekerheid betalen. De RVA betaalde dan de RSZ, dat scheelde een pak geld. Op het nieuw contract kregen we allemaal opslag, als compensatie voor onze medeplichtigheid aan deze spitsvondige fraude. Na twee dagen afwezigheid begonnen we opnieuw te werken, op dezelfde plaats met dezelfde directie. De enige verandering was dat ik geen vertrouwen meer had in de liberalen: eigen ondernemers eerst.

woensdag 17 oktober 2018

Omtrent Ludo

Ik heb Ludo jaren geleden leren kennen op een CVO cursus Powerpoint in het SNT hier in Brugge. Enkele jaren later zaten we toevallig weer samen in een cursus Lightroom. Toen al maakte hij uitvaart fotoshows voor een bevriende begrafenisondernemer. Vorige week liepen we elkaar toevallig tegen het lijf op het Zand in Brugge. En hoe is het? En met joen? Nog altijd bezig met fotomontages voor begravingen? enz. En valt het gepensioneerd zijn nog een beetje mee?

Ja, we hadden alle twee wel een beetje tijd om wat bij te kletsen op een zonnig terrasje. Ludo vertelde dat hij ondertussen voor verschillende Dela uitvaartondernemingen bijklust. Het gebruik van fotoshows in de kerk en in een aula is serieus toegenomen en er is steeds meer vraag naar fotomontages voor beamerprojecties en Ludo zijn mobieltje rinkelt geregeld. Familie fotoalbums en oude fotokiekjes en documentjes scant Ludo in met een professionele Epson scanner. Digitale foto's van gsm's, laptops en computers gaan op een usb-stick. Soms moet het snel gaan na de keuring van de montage door de familie als er iets moet veranderd worden, want die Gerard mag er niet in, terwijl die onscherpe foto met tante Rita er zeker in moet.


Ludo vertelde dat hij af en toe foto's moet halen van een vergrendelde laptop of PC van een overledene. 

Als het onmogelijk is om het wachtwoord te achterhalen van de afgesloten computer dan hackt Ludo de computer van de overledene met een windows-opstartschijf op een USB-stick. Tijdens het opstarten van de vergrendelde computer verandert hij in het bios het opstartcommando naar de usb-stick in plaats van de harde schijf en maakt hij zich administrator met alle rechten en kan zo aan alle bestanden.
Ludo vertelt dat hij in de gehackte afbeeldingsmappen soms pikante foto's tegenkomt die niet bepaald geschikt zijn voor een overzicht van het leven van de afgestorvene. Vaneigens zwijgt hij in alle talen over het ondeugende op de computer van de overleden vader tegen de weduwe en de kinderen. Blijkbaar geniet Ludo van zijn vreemde hobby om fotoshows te maken voor begrafenissen. Ik kan het mij voorstellen dat hij soms moet lachen met wat hij allemaal te zien krijgt. Ludo heeft gevoel voor humor en dat heb je wel nodig in die audio-visuele uitvaartbusiness.

maandag 10 september 2018

met een potlood of een stylo in Afrika

Soms zijn er op televisie reportages waar ik vol bewondering naar kunst kijk en die mijn gevoel voor schoonheid een boost geven. Zo was er onlangs op BBC een rapportage over een kleine Afrikaanse jongen die gewapend met een potlood prachtige portretten maakte. Zoiets kan ik echt bewonderen. Ik erger me soms aan de ondingen die er in de kunstgalerijen in Knokke staan; echt lelijke flauwekul die voor belachelijk dure prijzen te koop staan. Een aanslag op mijn esthetisch gevoel. Akkoord, in de kunstgalerijen voor de rijke snobs in Knokke staan uitzonderlijk soms ook mooie kunstwerken, maar het meeste van die moderne rommel is gewoon gebakken lucht. En dan zie je daar een op TV een 11-jarige zwart jongetje meesterlijke dingen maken, en dan denk ik aan het Smak in Gent.

De kunstpaus Hoet de 1ste leefde toen nog en dit genie verteerde lustig ons belastinggeld aan wat hij onfeilbaar tot kunst had gedoopt. Ik hou van kunst, maar wat ik daar te zien kreeg in het Hoet-heiligdom was niet zozeer decadent maar gewoonweg het zien niet waard, kortom lelijk. Waanzin. Mijn frustratie werd in elke zaal alleen maar erger en toen ik besefte hoeveel geld onze Jan had uitgegeven aan de Mosselpot was mijn respect voor de zogezegde hedendaagse kunst gedaald tot een aboluut nulpunt. Ik heb nog altijd spijt dat ik niet naar het loket ben gegaan om mijn toegangsticket terug te eisen en het Smak te betichten van oplichting en bedrog. Sindsdien heb ik vooral bewondering voor grote murals op straat, voor striptekenaars, voor hyperrealisme en voor artiesten die nog metier hebben, zoals een Panamarenko en een Fabre. Misschien ben ik wel een cultuurbarbaar geworden dankzij de gebakken lucht van Jan Hoet.

Kijk een naar de tekeningen van deze 11 jarige artist: 
klik hier op Kareem Waris  

dinsdag 21 augustus 2018

Nieuwpoort en zijn schildpad

De nieuwe locatie in Nieuwpoort van de schildpad van Fabre ligt tussen de appartementsblokken. Vaneigens gaat het kunstwerk daar veel minder afzien van de natuurelementen dan op het strand. En aan toeristische belangstelling ontbreekt het zeker niet, Er zijn volop zitbanken en het beeld staat mooi opgesteld op een plateau met water. Toch is de symboliek van de schildpad die door Fabre als ruiter van het strand naar de zee geleid wordt helaas verdwenen. Het blijft een mooi kunstwerk, ook op zijn nieuwe plaats.




donderdag 31 mei 2018

Mijn favoriete pianiste: Valentina

Valentina Lisitva is een oekrainse-amerikaanse pianiste. Geboren in 1937 in Kiev met Russische en Poolse voorouders. Ze heeft, samen met haar echtgenoot Alexei Kuzetsoff, een internationale carriere opgebouwd als concert pianisten. Ze hebben veel CD's opnomen en Valentina is veel terug te vinden op You Tube. De manier waarop zij Beethoven's Maanlicht Sonata speelt in de Beethovensaal in Hannover in december 2009, daar kijk en luister ik nog altijd vol bewondering naar. Wat een talent. Ik hou van haar heel expressief en emotie-vol pianospel, haar fladderende handen. Vakmanschap gekoppeld aan pure inleving, zonder bladmuziek, haar virtuositeit, dat is wat mij zo aanspreekt in deze klassieke muziek. En dan te beseffen dat Beethoven dat in 1801 gecomponeerd heeft. Schitterend.

klik hier voor de You Tube van dit piano stuk

zondag 4 maart 2018

Vivian Maier

Vivian Maier is pas na haar dood in 2009 ontdekt als een grote fotografe. Ik heb de film "Finding Vivian Maier" over haar leven en de ontdekking van haar foto's gezien en ben nog steeds geïntrigeerd over het leven van deze bizarre vrouw met autistische trekjes. Maar wat een fotografische nalatenschap, ik kijk nog steeds met grote ogen naar haar straatfotografie. Als ge door de website grasduint neem even de tijd om de schitterende youtubes aan te klikken.

zondag 25 februari 2018

omtrent verpreutsing en verkleutering

Het slaat toe, de mietoe gekte. Je hebt er alleen maar een paar kerels met losse graai-handjes voor nodig en we zijn vertrokken. De Me-Too slinger is in gang gezet met de schandalen rond Weinstein, Bart De Pauw, een paar Britse politiekers en andere macho's die hun teveel aan testosteron de vrije loop lieten. En nu zitten we met de verpreutsing. Het was al gedaan met de bikini's, nu zijn ook de badpakken al verboden tijdens de miss-verkiezingen. Bloemenmeisjes die renners zoenen op het podium, weg daarmee. Gedaan met decolletés en fleurige outfits.  De pittige F1 meiden met de mooie attributen zijn ook al afgevoerd van de autorenbaan. Een man die graag  mooie vrouwen ziet, dat is een viezerik die seksueel geobsedeerd is en ze alleen maar ziet als lustobject. De verpreutsing is een feit. We zijn goed bezig. Een rechter heeft beslist dat het schoolreglement niet meer telt en dat moslima meisjes ongehinderd hun kopvod mogen aanhouden tijdens de les. En als er zwemles is dan moeten die sluier meiden niet mee met de klas want in badpak in een zwembad dat is haram, strijdig met de islam. Goed bezig. Leve de verpreutsing.

Ik krijg ook de krul van de verkleutering. De politieke partijen mogen algelijk de kiezers het niet te lastig maken met hun analyse en de voorgestelde oplossingen van de problemen. Ook de overheid communiceert in slogan stijl. Keep it simple, de kiezer is nu eenmaal idioot, dus twittert Trumpiaans en etaleert je plannen met ten 1ste, ten 2de en ten 3de in de hoop dat die sukkels toch één of twee punten zullen kunnen onthouden. Het nieuws van VRT begint ook de verkleutering te vertonen van VTM met steevast een niet zeggend interview van een getuige of passant op straat die zo ook eens met zijn smoel op TV komt. En dan het verplicht praatje met onze correspondent in het buitenland, meestal een Nederlander die via skype niets extra vertelt van wat in de fax of de mail van Reuter heeft gestaan. Ja en dat vliegtuig dat in een ver onherbergzaam gebied is neergestort, daarvan moeten we zeker een archief foto zien. En dan heb je het wereldschokkend nieuws dat een of andere zanger van dat popbandje dood is, want die groep had -tig jaren geleden deze wereldhit dat we zo nog eens zien op televisie. Ja schitterende kleuter TV, waar we allen blij mee zijn.   

woensdag 14 februari 2018

Snapshot momenten

Ons leven lang proberen we momenten op te slaan in ons geheugen. We denken dat door een snapshot foto te maken we de tijd kunnen bewaren. Momento mori, het besef van onze vergankelijkheid. Al die speciale wow-ogenblikken die wij zo graag willen vasthouden maar die als fijn zand door onze vingers wegwaaien in de wind. Alleen enkele zandkorrels in onze hand blijven over, net genoeg om te beseffen dat het verleden steeds vervaagt. De snapshot als placebo voor het vermogen om het leven vast te leggen, een illusie. John Koenig maakt met zijn "dictionary of obscure sorrows" videoclips die mij steeds aanspreken. Ik hou van zijn inzichten en overpeinzingen over onze menselijke drijfveren. John Koenig haalt de trekker over van mijn filosofische kronkels. Na het zien van zijn Morii YTclip besef je misschien ook dat door te klikken op de sluiter van je fototoestel je probeert de pauzeknop van het leven eventjes stil te zetten. Zou dat de reden zijn dat ik hou van fotografie?
Klik hier om te kijken.

candy DULFER saxofoon

 zeker al 20 jaar geleden, maar nog altijd een magistraal duo.